עמוד ראשי / כושר וספורט / דיאטה ים תיכונית – הכי טובה והכי מתאימה לנו

דיאטה ים תיכונית – הכי טובה והכי מתאימה לנו

the123dietמחקרים שנעשו ברחבי העולם ושביקשו לבדוק את הסיבה לאריכות הימים והבריאות של תושבי המדינות הים תיכוניות, גילו שהתפריט הים תיכוני לא רק תומך בבריאות ומונע השמנה, אלא גם מקטין את הסיכוי למחלות לב וסרטן, ואחראי גם לתוחלת חיים ארוכה יותר. ד"ר אריק שכטר, חבר בוועדה המייעצת של הדיאטה הים תיכונית מסביר מדוע זו הדיאטה הקלאסית ולמה היא מתאימה לכולם.

בספרו "אלכימאי", מספר פאולו קואלו על נער היוצא למסע חובק עולם בחיפוש אחר מטמון, וכל זאת על מנת לגלות שהאוצר חבוי בעצם בחצר ביתו. מבחינתנו, הישראלים, זהו תמצית סיפורה של הדיאטה הים תיכונית. שנים של מחקרים אוניברסיטאיים, ומעקבים אחר קבוצות ניסוי, הוכיחו בסופו של דבר שהתפריט הים תיכוני הוא היעיל ביותר לא רק לאורח חיים בריא יותר, אלא גם לירידה במשקל, מניעת מחלות, התמודדות עם סוכרת וגם לתוחלת חיים ארוכה יותר. ולחשוב שכל זה מונח לנו כאן בישראל ממש מתחת לאף, נגיש, זול ואפילו לא מחייב היכרות עם מזונות חדשים מארצות רחוקות.

הדיאטה הים תיכונית מבוססת בעיקר על השפעות מהמטבח של ספרד, יוון ואיטליה, ומייחסים לה השפעות לטובה על תפקוד הלב, ירידה ברמת הכולסטרול, אריכות ימים והשפעה כללית טובה על הבריאות. בין השאר כולל התפריט ירקות, פירות טריים, אגוזים, דגנים מלאים ושמן זית. במחלקת הבשר מחליפים הדגים והעופות את הבשר האדום, כך שנחסכת הצריכה המיותרת של שומן מן החי. כמו כן מומלצת צריכה של כוס יין אדום ביום. המגזין האמריקאי u.s.news הכתיר את הדיאטה הזו כאחת משלוש הדיאטות הטובות בעולם ואילו לגבי הוואריציה הצמחונית של הדיאטה הים תיכונית, נקבע שזו הדיאטה הטובה בעולם.

כל הנתונים האלה הביאו לבנייתו של תפריט "The123Diet". מדובר בחברה הפועלת כבר כמה שנים בישראל, ומציעה תפריט הבנוי על מרכיבי המזון הים תיכוניים. ולמה השלבים 1, 2 ו-3? כי הדיאטה פועלת בשלושה שלבים: הראשון מביא לירידה במשקל, שריפת שומנים וניקוי הרעלים מהגוף, השני מייצר איזון והזנה נכונים של הגוף, ואילו השלב השלישי, שהוא החשוב מכולם והוא לפעמים הבעייתי ביותר אצל מי שהורגלו בדיאטות שונות, הוא שלב השמירה על המשקל וכניסה להרגלי התזונה הים תיכונית, על מנת להימנע מעליה מחודשת במשקל ואיבוד ההישגים. בדיאטה הים תיכונית, עם התפריט הזמין לנו בישראל, לא אמור השלב הזה להוות מוקש. בכל אחד מהשלבים מספקת החברה תוספי מזון טבעיים בצורת חטיפים, המבוססים על צמחי מרפא, ושנועדו לספק לגוף תמיכה ואיזון.

ישנם מספר הסברים פיסיולוגיים שיכולים לענות על השאלה מדוע מרכיבי מפתח של הדיאטה הים תיכונית עשויים להגן מפני עלייה במשקל. הדיאטה הים תיכונית עשירה במזונות על בסיס צמחי, שמספקים כמויות גבוהות של סיבים תזונתיים. נמצא כי סיבים תזונתיים מגבירים תחושת שובע, באמצעות מנגנונים כמו: הארכת משך הלעיסה ועיכוב ריקון הקיבה. לצפיפות האנרגטית של המזון יש תפקיד מרכזי בעלייה במשקל, כך שמזון טעים וצפוף אנרגטית מוביל לשליטה ירודה על התיאבון וכתוצאה מכך לצריכת יתר. הדיאטה הים תיכונית מאופיינת במזונות עם צפיפות אנרגטית נמוכה ועומס גליקמי נמוך, בהשוואה לדיאטות אחרות. המאפיינים הללו, בנוסף לכך שהדיאטה מכילה כמות מים גבוהה, מובילים להגברת השובע ולצריכה קלורית נמוכה ובכך מסייעים למניעת עלייה במשקל.

ד"ר אריק שכטר הוא מומחה ברפואת המשפחה וחובב ספורט אתגרי (רץ מרתון). הוא בוגר אוניברסיטת חיפה, בקיא ברפואת ספורט ובתזונה, מומחה גם בסקסולוגיה והוא חלק מהצוות המייעץ של הדיאטה הים תיכונית. "האני מאמין שלי לגבי בריאות הוא שילוב נכון בין תזונה נכונה לפעילות גופנית", אומר ד"ר שכטר, "והתזונה היא המרכיב העיקרי האחראי ב-90 אחוזים למשקל הגוף. הסיבה שהצטרפתי לוועדה המייעצת של "The123Diet" היא בזכות ההבדל העצום בין הדיאטה הזו לבין כל דיאטה אחרת שהכרתי עד כה. החל ממילוי שאלון אישי בידי צוות של רופאים ודיאטנים, ועד להתאמת התפריט עצמו, הבנוי למצבו האישי של כל לקוח, ומתחשב גם במחלות הרקע שלו. זוהי תכנית המשלבת רפואה סינית עם מדע מדוייק".

ולמי מתאימה הדיאטה הזו?
"הסיבה שמדובר בעיני בדיאטה קלאסית, הייא שהיא מתאימה לכל אחד. האיטלקים, למשל, נחשבים לעם שאוכל הרבה ובכל זאת הם על פי רוב בדרך כלל רזים, כי הם משלבים בתפריט ירקות ופירות, שהם מרכיבים עיקריים בדיאטה הים תיכונית והם מתאימים לכל אחד. זוהי דיאטה שיש בה מעט קלוריות, יחסית לנפח ולשובע שהיא מספקת. היא מומלצת על ידי איגוד הקרדיולוגים האמריקאי ואילו אירגון הבריאות העולמי קבע שהיא מפחיתה את הסיכון ללקות במחלות לב ובסוכרת. אני יכול לספר שלאחרונה גם נודע לי מדיונים על מחקרים שנערכים שהיא גם מפחיתה את הסיכויים ללקות באלצהיימר".

כמו בהרבה דיאטות, יחד עם התפריט שמציעים הדיאטנים והרופאים של הדיאטה הים תיכונית, ניתנים גם תוספי מזון, שהם בדרך כלל החשוד המרכזי בכל דיאטות הפלא, והמרכיבים שלהם סודיים. מה יש בתוספי המזון הללו?
"זו שאלה חשובה שמטרידה בדרך כלל אנשים רבים שמצטרפים לדיאטות חדשות. יש חברות שנוהגות לשלב בתוספי המזון שלהם מרכיבים שיגרמו להרזיה, אבל הם מכילים כל מיני הורמונים, או חומרים כימיים, כמו ריטלין למשל, שיישפיעו על בלוטת התריס, האחראית לחילוף החומרים בגוף, ובכך לדכא את התיאבון. במקרה של הדיאטה הים תיכונית גם התוספים מכילים מרכיבים מהדיאטה הים תיכונית, עם צמחי מרפא, וסיבים תזונתיים, המעניקים תחושה של נפח ושובע. גם השימוש בתה ירוק ידוע כתומך בחילוף החומרים בגוף ויוצר תחושת שובע".

ואיך נשמרים ההישגים של הדיאטה לאחר שכבר הורדנו במשקל?
"מכיוון שהשילוב האולטימטיבי באורח חיים בריא הוא בין תזונה נכונה לפעילות גופנית, יוצא שהרבה יותר קל להתמיד בפעילות גופנית לאחר השלב הראשון של ההורדה במשקל, כי הגוף יותר קל. התוצאה של הפעילות הגופנית היא תחושת סיפוק והנאה, מה שקוראים well being, וזו הופכת אותנו לפחות מתוסכלים או משועממים, ולכן אנחנו צורכים פחות מזון מתוך תסכול. זה גלגל שמזין את עצמו כשאנחנו מסגלים לעצמנו אורח חיים בריא יותר של תזונה ופעילות גופנית".

כדי לקבל יותר פרטים על התכנית לחצו כאן והשאירו פרטים, ואנו נחזור אליכן עם כל התשובות.
בהצלחה!
.

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

גלול למעלה