עמוד ראשי / תינוקות וילדים / השפעת העישון על תינוקות וילדים

השפעת העישון על תינוקות וילדים

השפעת העישון על תינוקות וילדים – כיצד תצליחו להיגמל

העובדה שהעישון מזיק לבריאות כבר ידועה לכל. למרות זאת, רבים בוחרים "לקחת את הסיכון" ולהמשיך לעשן. אך במידה ואתם הורים לילדים, אתם "מהמרים" לא רק על הבריאות שלכם, אלא גם על בריאות הילדים שלכם. גמילה מעישון היא משימה לא פשוטה אך גם לא בלתי אפשרית וניתן לפנות לעזרה מקצועית מתחומים שונים. מרכיב משמעותי בהצלחת תהליך הגמילה קשור למוטיבציה וכוח הרצון שלכם. על מנת להתחיל עם מוטיבציה גבוהה, הצעד הראשון הוא לפתח מודעות – מהם השפעות העישון עלי ועל הילדים שלי?

השפעות בריאותיות
כאשר אנחנו מעשנים סיגריה, אנו פולטים לאוויר עשן אשר מכיל רעלים שונים. יותר מ-40 מרעלים אלו ידועים כחומרים מסרטנים. במידה והילדים או בני/בנות הזוג שלנו נמצאים בקרבתנו בעת העישון, הם יהפכו למעשנים פסיביים, הנושמים את העשן שנפלט לאוויר. בכך אנחנו מסכנים את בריאותם של האנשים היקרים לנו ביותר. ככל שהילד נחשף לעשן סיגריות בגיל צעיר יותר, כך הנזקים הבריאותיים עלולים להיות חמורים יותר.

אשה המעשנת במהלך ההריון, מסכנת את העובר בצורה חמורה. בעקבות עישון האם, גדל הסיכון להפלה טבעית, ללידת פג, ללידת תינוק בעל מומים שונים או ללידה של תינוק מת. לאחר לידת התינוק, עישון פסיבי ידוע כגורם סיכון לתופעה שנקראת "מוות בעריסה". חשוב לדעת גם שכאשר האימא מעשנת בתקופה שהיא מניקה, הניקוטין מהסיגריות יגיע לתינוק דרך החלב שהוא יונק. כך שהתינוק יכול להינזק גם אם לא מעשנים לידו.

עישון פסיבי בקרב ילדים עלול לגרום למגוון בעיות בריאותיות: עיכוב התפתחותי, התפתחות מחלות נשימה – כגון אסתמה, דלקת ריאות או דלקות אוזניים חוזרות, התפתחות מחלות סרטניות – למשל סרטן הדם (או לוקמיה). מחקרים מצאו שלילדים צעירים (גיל 0 עד 7) אשר גדלו בבית עם הורים מעשנים יש פי 8 יותר סיכוי לחלות באסתמה ביחס לילדים שגדלו ללא הורים או בני משפחה אחרים מעשנים. לגבי סרטן הדם, נמצא כי הסיכון לחלות עולה פי 4 , כאשר הילד גדל עם הורים מעשנים. לעישון הפסיבי יש השפעות על ילדים אפילו בטווח הקצר – כגון גירוי בעיניים, כאבי ראש ובחילות. במידה וההורים עצמם ניזוקים בריאותית מהעישון – חולים בסרטן, במחלות לב ועוד, הדבר כמובן ישפיע על חיי הילדים. כהורים, יש לנו אחראיות לשמור גם על הבריאות שלנו, על מנת שנוכל לדאוג לילדינו ולראות אותם גדלים.

השפעות חינוכיות
מחקר שנערך בארצות-הברית מצא שלילדים אשר גדלו עם הורים מעשנים ישנה נטייה לפתח יותר התנהגויות "שליליות" כגון התנהגות אגרסיבית או נטייה לדיכאון וחרדה. הורים רבים חושבים שהם יכולים לחנך את הילדים שלהם בכך שיגידו להם מה "טוב" לעשות ומה "אסור" לעשות. למעשה, הילדים פחות מקשיבים למה שאנחנו אומרים להם ש"צריך" או "אסור" לעשות, ויותר לומדים מהתבוננות בהתנהגות שלנו או התבוננות בסביבת החיים שלהם. כאשר ישנה סתירה בין מה שאנחנו אומרים ובין מה שאנחנו עושים, אנחנו מעבירים לילדים "מסרים כפולים" ובמרבית המקרים להתנהגות שלנו תהייה השפעה משמעותית יותר. מכאן, שאנחנו אמורים לשמש מודל חיקוי עבור הילדים שלנו, ולתת להם דוגמה אישית חיובית באמצעות ההתנהגות שלנו. הורים מעשנים יתקשו להוות מודל חיקוי חיובי. הם יתפסו כחסרי כוח רצון, כבעלי נטייה להרס עצמי ואף נכונות לסכן את האנשים הקרובים להם. במצב זה, נותר לכם רק לקוות שמתוך חוסר הערכה אליכם, הילדים שלכם יבחרו להיות דווקא "ההפך" מכם. כך בגיל ההתבגרות הם לא יבחרו לעשן או לעסוק בפעילות אחרת בעלת היבט של הרס עצמי או פגיעה בזולת.

כיצד אפשר להיגמל?
תהליך הגמילה מצריך מאתנו כוח רצון ויכולת התמדה ודבקות במטרה. אם החלטתם להיגמל מעישון, תוכלו למצוא שיטה שמתאימה לכם, אשר תתמוך בתהליך זה. כיום ישנו מגוון רחב של אנשי מקצוע המציעים שיטות שונות לגמילה מעישון: היפנוזה, אקופונקטורה, צמחי מרפא, פעילות גופנית ותזונה נכונה לצד מכונים המציגים שיטה בדוקה להצלחה (אלן קאר ישראל היא רק אחת מהן) ועוד. למשל, שיטת אלן קאר מתמקדת בגורמים הפסיכולוגיים והנפשיים של ההתמכרות לעישון. שיטות אחרות, כגון שימוש בצמחי מרפא, מתייחסות יותר להתמכרות הפיזית לעישון. חשוב לבדוק מהי השיטה שמתאימה לך אישית, או במקרה הצורך לשלב מספר שיטות. למשל, כל שיטה שאתם בוחרים כדאי שתהייה מלווה בתזונה נכונה ופעילות גופנית אשר יתמכו בתהליך. חשוב גם לגייס את האנשים הקרובים – בני משפחה וחברים, לתמוך בכם ברגעים הקשים. זכרו שאף שיטה לא מציעה "פתרון קסם", והצלחת הגמילה תלויה במידה רבה בכם.

על הכותב Emush - אמהות ולייף סטייל - מורן אייזנשטיין

Related Posts

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

גלול למעלה