עמוד ראשי / אמהות / בדיקות הריון / חשיבות הברזל בזמן ההיריון

חשיבות הברזל בזמן ההיריון

חשיבות הברזל במהלך ההיריוןמה הוא ברזל?
ברזל הוא מינרל הלוקח חלק פעיל בתפקודן היומיומי של רבות ממערכות גופנו כמו גם איברים שונים. על מנת לשמור על תפקוד ברמה גבוהה של מערכות אלו גופו של אדם ממוצע אמור להכיל בממוצע חמש גרם ברזל. מכיוון שלא כל הברזל אותו אנו צורכים נספג בגוף, אדם ממוצע צריך לאכול בערך תשעה גרמים של ברזל ובזמן ההיריון הקצבת הברזל היומית חייבת לעמוד על פי שלוש מהרגיל על מנת לספק במלואו את צרכיו של הגוף.

מחסור בברזל – אנמיה
מה קורה כאשר חסר ברזל בדם? מצב זה נקרא אנמיה, ההשלכה הרפואית של אנמיה היא בעצם רמה נמוכה מדרוש של המוגלובין במערכת הדם. בפועל אישה הסובלת מאנמיה עשויה לסבול משלל הרגשות לא נעימות ומיותרות כגון: חולשה רבה ועייפות, כאבי ראש חוזרים, בחילות ופגיעות במערכת החיסונית אשר עשויה להביא למחלות נוספות. במהלך תקופת ההיריון גוף האישה דורש כמות גבוהה מאוד של ברזל מה שמביא את הנשים להיות פגיעות ובעלות פוטנציאל לסבול ממחסור במינרל. כמו כן במהלך תקופה לחוצה זו נשים שוכחות להקפיד על תזונה בריאה וחיים מאוזנים מה שמגביר את הסיכון.

כיצד ניתן לספק תמיכה לגוף?
תזונה וספורט הינם הבסיס להכל וכאשר אנו דואגים לגופנו, ברוב המקרים הוא דואג לנו בחזרה. הכלל הראשון הינו בניית תפריט יומי מאוזן המכיל את כל אבות המזון במידה הנכונה. מומלץ לצרוך כמובן מזונות בעלי ריכוז גבוה יותר של ברזל כמו עלים ירוקים ועופות. אם זאת תפריט מאוזן איננו תמיד מספיק ובמקרים רבים ממליצים הרופאים לנשים בהיריון להיעזר בכלים דוגמת תוסף ברזל.

מה הם תוספי ברזל וכיצד נשתמש בהם?
מטרתם של תוספי הברזל היא לעזור לנו לספק את צרכי הברזל בגוף. את התוספים ניתן לקחת בשתי צורות מרכזיות שלכל אחת מהן יתרונות וחסרונות שונים:
טבליות – השימוש בטבליות בדרך כלל כרוך בצריכה של יותר ברזל שכן אחוז הספיגה בגוף נמוך יותר. אחד החסרונות הוא תופעות הלוואי שנגרמות כתוצאה משימוש בטבליות שכן התופעות מגיעות מהחומר אשר איננו מצליח להיספג בגוף ובעצם המערכת מוציאה אותו החוצה.
תוסף ברזל נוזלי – שיטה זו נחשבת לבעלת אחוז ספיגה גבוה בעשרות אחוזים דבר אשר מביא לצמצום דרסטי בתופעות הלא נעימות ולעלייה ביעילות הטיפול, כתוצאה מעלייה באחוז הספיגה צריכה האישה לצרוך גם כמות קטנה יותר של חומר דבר המקל מאוד על המצב.

כיצד נשפר את יעילות התהליך?
בעזרת מספר פעולות פשוטות ניתן לעזור לגופנו לספוג את הברזל, לדוגמא צריכת תוסף הברזל בשילוב עם משקה המכיל כמות גבוה של ויטמין C (מיץ תפוזים), ויטמין זה ידוע כתורם גדול לברזל. כמו כן מומלץ להימנע ממאכלים בעלי ריכוז גבוה של סידן כמו מוצרי חלב.

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

גלול למעלה