עמוד ראשי / כושר וספורט / הדיאטה הים תיכונית – ירידה במשקל, אריכות ימים וחיי מין משופרים

הדיאטה הים תיכונית – ירידה במשקל, אריכות ימים וחיי מין משופרים

הדיאטה הים תיכונית מורכבת מתפריט המבוסס על מרכיבי המזון הים תיכוניים, כמו פירות, ירקות, שמן זית, עופות, דגים וגם כוס יין אדום. היא נבדקה במחקרים רבים, בהם נמצא שהיא תורמת לא רק לירידה בריאה במשקל, אלא גם פעילה במניעת מחלות רבות, מאריכה תוחלת החיים ואפילו משפרת את התפקוד המיני

דיאטה ים תיכונית

הדיאטה הים תיכונית – ירידה במשקל, אריכות ימים וחיי מין משופרים

 

הדיאטה הים תיכונית, כשמה כן היא, מורכבת מתפריט המזונות המאפיין את המטבחים במדינות הים התיכון, ומתבססת בעיקר על המטבח הספרדי, האיטלקי והיווני. כמדינה ים תיכונית, התפריט הזה מוכר לנו היטב, והוא מצוי במרבית המטבחים הישראלים. הוא מכיל בין היתר פירות וירקות טריים, דגנים מלאים, אגוזים, ושמן זית, שהוא אחד המרכיבים החשובים בתפריט. למי שאוכל גם בשר, מומלץ בדיאטה הים תיכונית להימנע מבשר אדום ולצרוך בעיקר עופות ודגים, כך שתופחת עד מאוד צריכת השומן מן החי. וכמו בים התיכון, התפריט ממליץ גם על שתיה של כוס אחת של יין אדום ביום. הדיאטה היום תיכונית הוכרזה על ידי המגזין האמריקאי U.S.News כאחת משלוש הדיאטות הטובות היום בעולם, ואילו הדיאטה הים תיכונית הצמחונית הוכרה כדיאטה הטובה בעולם. לישראל הובאה הדיאטה הזו על ידי חברת "The123Diet", המשווקת אותה בהצלחה, וזוכה איתה לתוצאות מרשימות ותגובות חיוביות.

מטא-אנליזה (מחקר המאחד ובודק תוצאות סטטיסטיות של מחקרים רבים) שנעשתה על מחקרים שבדקו את השפעות הדיאטה הים תיכונית, בין השנים 1966 ועד ל-2008, וכלל למעלה ממיליון וחצי איש ברחבי אירופה, נבדק המתאם בין השימוש בתפריט הים תיכוני לבין שיעור התחלואה והתמותה. הממצאים הראו שאצל צרכני התפריט הים תיכוני הייתה התמותה הכללית נמוכה יותר בתשעה אחוז, התמותה ממחלות לב (קרדיו וסקולאריות) קטנה בתשעה אחוז, התמותה ממחלות סרטן והסיכוי ללקות בו היו נמוכים בשישה אחוז ואילו מחלות אלצהיימר ופרקינסון היו נמוכות ב-13 אחוז. המעקב אחר הנבדקים נמשך בין 3 ל-18 שנים. במחקר נוסף שנערך על כ-22 אלף תושבים ביוון בלבד, לאורך ארבע שנים, ובדק את מידת ההיצמדות לתפריט הים תיכוני, נמצא שככל שהנבדקים הקפידו יותר על התפריט הים תיכוני ונמנעו מלאמץ את התפריט המערבי, ירדו אצלם שיעורי התמותה הכללית (גם בקרב צעירים) והסיכון ללקות במחלות לב בכ-25 אחוז. כמו כן הוכח הקשר בין הדיאטה הים תיכונית לבין הקטנת הסיכוי ללקות בתסמונת המטאבולית, הקשורה למערכת הדם, ובין היתר ללחץ דם, מחלות לב, טריגליצרידים גבוהים ותנגודת לאינסולין.

כאן נדרשו החוקרים לשאלה מה בעצם ההבדל בין התפריט הים תיכוני לבין זה המוכר במדינות מערביות אחרות, בצפון אירופה ובאמריקה, שגורם להבדלים כה משמעותיים בתחלואה ובתמותה. אחת הסיבות העיקריות היא השוני בצריכת השומן. גם בתפריט הים תיכוני וגם בזה המערבי, נע סך השומנים שבתפריט בין 30 ל-40 אחוזים, אלא שבתפריט הים תיכוני היחס בין חומצות שומן חד בלתי רוויות לחומצות שומן רוויות הוא גבוה והסיבה לכך הוא השימוש היומיומי בשמן זית, שמספק למעלה מ-70 אחוזים מהשומן שבתפריט. גם צריכת אומגה-3 בתפריט הים תיכוני גבוהה יותר, מכיוון שהתפריט מתובל בעשבי תיבול ירוקים וירקות עליים, והאומגה-3 מצוי בשפע בכל שרשת המזון, ולכן גם בעופות, ביצים ודגים. התיבול בתפריט המערבי מכיל פחות עשבי תיבול, שום, לימון או אגוזים וזרעים, והוא מתאפיין יותר בתוספות של מלח וברטבים שמנים, כמו אלף האיים ורוטבי שמנת שונים.

"The123Diet" צמודה לעקרונות התפריט של מדינות הים התיכון ונקראת כך בשל שלושת השלבים שהיא מציעה למשתמשים בה – השלב הראשון כולל ירידה במשקל, שריפה של שומנים וניקוי רעלים, המאפיינים את התפריט המערבי. בשלב השני מתמקדים באיזון הגוף אחרי הירידה ומעבר להזנה נכונה. השלב השלישי, הקריטי מכולם, הוא שלב השמירה על המשקל החדש, וכניסה לאורח חיים בריא ותפריט ים תיכוני מאוזן. כל מי שהתנסה בעבר בדיאטות שונות, יודע שהשמירה על משקל הגוף לאורך זמן הוא השלב הקריטי. בדיאטה הים תיכונית השלב הזה הופך לקל יותר, מכיוון שהתפריט הוא נוח, מוכר לנו כישראלים, והוא זמין וזול בכל סופר-מרקט ושוק. בנוסף לתפריט הים תיכוני, מספקת החברה תוספי מזון טבעיים בצורת חטיפים, המבוססים על צמחי מרפא, עשירים בסיבים תזונתיים וואלה נועדו לספק לגוף תמיכה ואיזון בכל אחד מהשלבים.

ד"ר אריק שכטר הוא מומחה ברפואת המשפחה וחובב ספורט אתגרי (רץ מרתון). הוא בוגר אוניברסיטת חיפה, בקיא ברפואת ספורט ובתזונה, מומחה גם בסקסולוגיה והוא חלק מהצוות המייעץ של הדיאטה הים תיכונית. "האני מאמין שלי לגבי בריאות הוא שילוב נכון בין תזונה נכונה לפעילות גופנית", אומר ד"ר שכטר, "והתזונה היא המרכיב העיקרי האחראי ב-90 אחוזים למשקל הגוף. הסיבה שהצטרפתי לוועדה המייעצת של החברה היא בזכות ההבדל העצום בין הדיאטה הזו לבין כל דיאטה אחרת שהכרתי עד כה, החל ממילוי שאלון אישי בידי צוות של רופאים ודיאטנים, ועד להתאמת התפריט עצמו, הבנוי למצבו האישי של כל לקוח, ומתחשב גם במחלות הרקע שלו. זוהי תכנית המשלבת רפואה סינית עם מדע מדויק".

- כמי שמכיר את הדיאטה הזו מקרוב, מה יש באותם תוספי מזון, שנמכרים על ידי החברה?
"בדרך כלל תוספי המזון המשווקים על ידי הדיאטות השונות אכן עוזרים לירידה במשקל, אבל הם מכילים מרכיבים כמו הורמונים וכימיקלים, שמדכאים את התיאבון ומשפיעים על פעילות בלוטת התריס, האחראית על חילוף החומרים. בדיאטה הים תיכונית החטיפים מכילים מרכיבים השייכים ליסודות התפריט, בתוספת צמחי מרפא וסיבים תזונתיים, והם מהווים תמיכה אמתית בדיאטה ועוזרים בירידה במשקל, כולל השימוש המומלץ בתה ירוק, התומך בחילוף החומרים".

- ומה תוכל להגיד על הדיאטה הזו מהזווית של סקסולוג ומומחה ברפואת מין?
"גם כאן יש קשר בין הדיאטה הים תיכונית לבין פעילות מינית בריאה. המזון המערבי מכיל רעלים ושומנים, מביא להשמנת יתר, פוגע בכלי הדם ולכן יכול גם לפגוע בזיקפה תקינה. מי שמוריד במשקל ומרגיש רזה יותר, בהכרח גם ירגיש מושך יותר, ועם כלי דם נקיים יוכל לתפקד טוב יותר גם מבחינה מינית. מעבר לכך, שמן זית ידוע כאפרודיזיאק (מעורר תשוקה מינית) והוא מרכיב חשוב בדיאטה הים תיכונית".

כדי לקבל יותר פרטים על התכנית לחצו כאן והשאירו פרטים, ואנו נחזור אליכן עם כל התשובות.
בהצלחה!

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

גלול למעלה