עמוד ראשי / לשעות הפנאי / למידה באמצעות טאבלט

למידה באמצעות טאבלט

Ebookהטאבלט, מחשב הלוח בעברית, כבר הפך לפריט מוכר, ונמצא כמעט בכל בית. ילדים בעיקר אוהבים אותו – הוא נוח להחזקה, קל לנשיאה, ידידותי לשימוש ובכל זאת, מתפקד כמחשב לכל דבר: משחקים, אינטרנט ומה לא. אבל אל תטעו בטאבלט. לא מדובר בצעצוע בלבד, אלא בכלי טכנולוגי ממדרגה ראשונה. למעשה, מערכות חינוך בעולם המערבי, כולל מערכת החינוך בישראל, כבר הכירו ביתרונות הלימודיים של טאבלטים לסוגיהם, ועמלות על שילובם בחיי היום-יום של התלמידים והמורים בכיתה.

למידה באמצעות טאבלט יכולה להתרחש בכמה דרכים ובכמה רמות. כחלק מפיתוח תכנית כוללת של מחשוב מערכת החינוך, זכו כיתות שונות להשתתף במיזמי פיילוט, שבהם הוחדר השימוש בטאבלט לתכנית הלימודים. אולם תכניות הפיילוט היו שונות זו מזו, וכל אחת מהן השתמשה בטאבלט בצורה מעט שונה. במקומות מסוימים, למשל, שימשו הטאבלטים כמאגר מידע וספרים בעיקר, ונחסמה הגישה לאינטרנט. במקומות אחרים השימוש בטאבלט נעשה בשילוב של גישה חופשית לאינטרנט, אשר מרחיבה את אפשרויות ההעמקה וההעשרה בחומר של התלמידים (כמו גם את הסחות הדעת). המסקנות של תכניות הפיילוט היו מרתקות, אך באופן עקרוני אפשר לומר שמסקנת-העל היא כי המעבר ללימוד באמצעות טאבלט הוא חיוני וחיובי.

יש כמה יתרונות עיקריים להחדרת הטאבלט לתכנית הלימודים. על פיו נראה כי רכישה של מחשב, ולו קטן כטאבלט, היא מעמסה כלכלית בלתי הוגנת על ההורים. אולם למעשה ההיגיון הכלכלי הוא בדיוק הפוך: רכישה של טאבלט אמורה דווקא להוזיל את העלויות עבור ההורים, הרוכשים מדי שנה ספרי לימוד במאות שקלים, אם לא יותר. הטאבלטים, שישמשו את התלמידים (יש לקוות) לאורך זמן, אמורים להכיל את כל המידע המקוון הקיים בספרי הלימוד, נוסף לאפשרות להתחבר לאינטרנט וליהנות משפע המידע המצוי שם, כולל מאגרי מידע ממוקדים המיועדים לתלמידים. מעבר לכך, הטאבלט קל לנשיאה ומקל על התלמידים, שעד היום נשאו תיקים כבדים מאוד. יתרון קטן, אבל חשוב.

אבל היתרונות הגדולים באמת של למידה באמצעות טאבלט אינם כלכליים במהותם. הם קשורים לשינויים שעובר העולם, ולאופן הלמידה האופטימלי, שאחריו מחפשים תמיד אנשי חינוך. מתכניות פיילוט שונות עולה שלשימוש בטאבלט יש השפעה חיובית על איכויות הלמידה של התלמידים ועל המוטיבציה שלהם. רובם נהנים מהשימוש בטאבלט ומפגינים לא רק נכונות ללמוד ומעורבות רבה יותר בתהליכי הלמידה, אלא גם שיתוף פעולה פורה יותר זה עם זה. שיתוף הפעולה הגובר הוא ככל הנראה תוצאה של היעילות והקלות שבה אפשר לשתף קבצים, להתייעץ באופן וירטואלי ובאופן כללי לתקשר זה עם בדרכים נוספות ושונות.

מעבר לכך, מורים גילו שהשימוש בטאבלט מעודד גם אותם לשנות את דרכי הלימוד הישנות ולעדכן אותן בהתאם לתנאים. חלק מהמורים למשל מעדיפים להנחות את התלמידים למצוא חומר ולהתמודד עם הטקסטים בבית, ואילו את זמן הלימוד בכיתה הם מקדישים לתרגול. הם מוצאים ששיטה זו יעילה יותר, ומתאימה יותר ליכולות התלמידים כיום, ובעיקר לשליטה שלהם בטכנולוגיה ולבקיאות שלהם ברזי האינטרנט.

מצד החסרונות, רוב המורים מודאגים מהשליטה המתרופפת שלהם בתלמיד, ובעיקר מהאפשרות שלו לנצל את הטאבלט למשחקים ולגלישה שאינה קשורה לנושאי השיעור. יש לכך פתרונות טכנולוגיים – למשל שליטה של המורה בחיבור לאינטרנט, שאותו יוכל לנתק בעת הצורך. אבל מורים אחרים מעידים על כך שלדעתם, לא מדובר בשינוי מהותי: בעבר ילדים קשקשו על פתקים וציירו ציורים במחברת במקום להקשיב, ואילו היום הם עושים זאת על הטאבלט. הטאבלט מהווה הסחת דעת וכלי לימוד בעת ובעונה אחת. חינוך טוב ידע למשוך את הילד לכיוון של שימוש נכון ומושכל במכשיר, ואף להעניק לו את המושכות להשתמש בטאבלט להרחבת הדעת והאופקים, מעבר לתחומי הלימוד, אף שהדבר כרוך בהסחות דעת בלתי נמנעות.

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

גלול למעלה