עמוד ראשי / כללי / על הסבה מקצועית אחרי לידה

על הסבה מקצועית אחרי לידה

הסבה מקצועית אחרי לידהעל הסבה מקצועית אחרי הלידה – איך עושים את הצעד למימוש עצמי אחרי שינוי הסטטוס המשפחתי?

אף לא אחד יחלוק על כך שלידה והתקופה שלאחריה הם שלבים מרגשים ומאתגרים אך יחד עם זה כרוכים בלא מעט לחצים, צורך בהסתגלות מהירה לסטטוס החדש. הסתגלות זו כוללת לא מעט דרישות חדשות לא מוכרות, במיוחד כשמדובר בלידת הילד הראשון. תקופה זו מעוררת, בין השאר, גם שאלות בנוגע להמשך הקריירה המקצועית, כאשר זו שהייתה טרום הלידה לא בהכרח תתאים עוד. אם עבודה שגרתית, מונוטונית ובחלק מהמקרים אף שוחקת הייתה נסבלת בתקופת ההיריון, כשמדובר בהכרח להיפרד מהתינוק לטובת עבודה שרחוקה מלהגשים את המימוש העצמי, החזרה לעבודה הקודמת אינה מובנית מאליה. כשמגבלות בשטח מחייבות מסגרת תעסוקתית שונה ממקודם, המחשבות על הסבה מקצועית לתחום עיסוק או אפילו לשינוי סגנון העסקה מקדמות להחלטה להסבה מקצועית לתחום חדש, מאתגר ועם פוטנציאל רב. להלן מספר דגשים שיסייעו לכן לעבור את השלב בצורה האופטימאלית והיעילה ביותר:

ההחלטות המכריעות המכוונות
אחרי שקיבלתן את ההחלטה על הסבה מקצועית, הדבר הראשון שתידרשו להחליט לגביו מתייחס לבחירת תחום העיסוק החדש. כדאי לבחון אפשרות של ייעוץ מקצועי תעסוקתי באמצעות הכוון על ידי חברה מתמחה בתחום או לפחות יועץ תעסוקתי, שיכולים להיות לעזר רב כשאין כיוון ממשי לגבי התחום החדש. קיימים תחומי עיסוק הידועים כפוטנציאליים ובעלי יתרונות יחסיים עבור אימהות מאחר ואלו מציעים עבודה במסגרת שעות הגיונית ומתחשבת במגבלות. עם זאת, אין הכרח בכך וניתן לשקול אפשרות של מקצוע דורשני המאפשר היקף פעילות חלקי כשמדובר בעסק משלכן. במקרה זה, חשוב לוודא כי הינכן בעלות התכונות הנדרשות לצורך פתיחת עסק ותחזוקתו השוטפת, כאשר יש לקחת בחשבון שנחישות, יוזמה, משמעת עצמית ויתר התכונות הנדרשות, אינן מספקות לצורך העניין. למעבר למתכונת של פרילאנס ובעלות על עסק ממשי משלכן, תידרש גם תכנית עסקית טובה, קשרי נטוורקטינג, יכולת שיווקית ועוד הרבה אחרים. כך שמעבר להחלטה לגבי תחום העיסוק, תוכלו להחליט לגבי סוג העסקה והאם עבודה כשכירה תשרת את המטרה או שהשאיפה היא ליצור משהו חדש משל עצמכן ולהיות אחראיות מ-א' ועד ת' על ה"בייבי" החדש.

מה שהיה היה
ברגע שקיבלתן את ההחלטה לגבי תחום העיסוק החדש וסוג העסקה, חשוב למקד את כל המשאבים הנפשיים והמעשיים בהגשמת המטרה. גם אם מדובר בהשארה מאחור ניסיון מבוסס של שנים והשכלה אקדמית שתרומתה לעיסוק החדש מינימאלית, חשוב להתקדם ולא לתהות מה היה אילו…חשוב להסתכל קדימה בציפייה ולמצוא את הכוחות להמשיך להתקדם גם אם הפיתוי לחזור למוכר והנוח גדול. יש לקחת בחשבון שכשמתרחקים מהעבודה הקודמת, לפעמים יש סיכוי שתקופת העבר בעבודה תראה זוהרת הרבה יותר ממה שהייתה בפועל, וזאת לאור הקושי להפעיל מאמצים לצורך השינוי בחיים, שמתלווה לשינוי בסטטוס המשפחתי שגם הוא מחייב לא מעט כוחות. ובכל זאת, יש להפנים את העובדה שאם הייתה מחשבה לשינוי הקריירה אז ככל הנראה היו נסיבות בשטח וההחלטה לא נעשה מתוך דחף רגעי אלא מתוך מחשבה מבוססת.

במחשבה תחילה
כל החלטה על שינוי קריירה מחייבת תכנית עבודה מסודרת. יש לקחת בחשבון כי בשלב הראשוני יתכן שתידרשו לשקול לחזור לספסל הלימודים לצורך הכשרה מקצועית בתחום המקצוע החדש. כיום אינספור מוסדות לימוד כמו מכללות, אוניברסיטאות ובתי ספר מקצועיים מציעים לימודים מקצועיים. בין אם מדובר בהסבת אקדמאים להוראה או קורס מקצועי בתחום הפקת אירועים, הרי שיש לקחת בחשבון את מסלול הלימודים והאם הינו משתלב בצורה ריאלית בלו"ז החדש. לצורך החלטה לגבי מקום הלימודים והתעודה הרלוונטיים ביותר, כדאי לבחון את הדרישות בשטח במודעות דרושים במסגרת הצעות רגילות ובמסגרת מכרזים ( כפי הקיימים בקישור הבא ). אלה יוכלו להעיד על הדרישות המקובלות בתחום. במיוחד כשמדובר בהשכלה שנדרשת לפתוח דלתות מקצועיות, ללא ניסיון קודם בתחום, למקום הלימודים ולתעודה המוענקת חשיבות מכרעת בסיכויי מציאת עבודה חדשה. ולבסוף, במידה והחלטתן לפתוח עסק משלכן, כדאי עוד בשלב טרום פתיחת העסק, לשקול ליווי מקצועי של מאמן/ יועץ עסקי שיוכל לכוון אתכן ולסייע כבר במעמד גיבוש התכנית העסקית.

בהצלחה!

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

גלול למעלה
דילוג לתוכן