עמוד ראשי / הריון ולידה / הריון: מה שצריך לדעת, צעד אחר צעד

הריון: מה שצריך לדעת, צעד אחר צעד

תקופת ההריון היא אחת התקופות המשמעותיות והמטלטלות בחייה של האשה. יצירתם של חיים חדשים מביאה עמה התרגשות ושמחה, לצד שינויים פיזיולוגיים ורגשיים רבים. הדברים הללו נכונים לא רק בלידה הראשונה, ונשים רבות שעברו כמה לידות מעידות כי לעתים קרובות יש הבדלים גדולים בין ההריונות השונים שחוו. בכתבה הזו ניסינו לרכז (בקצרה) מורה נבוכים לכמה נושאים שכדאי להיות מודעים אליהם.

מחלקים לשלושה
באופן כללי, נהוג לחלק את תקופת ההריון לשלושה שלישים. מקובל לחשב את "נקודת האפס" לספירה מתאריך הווסת האחרונה של האישה. הריון תקין נמשך 42 שבועות (יש כמובן חריגים רבים לכך) ומקובל לחלק אותו לשלושה חלקים: מהשבוע ה-1 עד ה-15, שבועות 16-27, והשבוע ה-28 עד ה-42. כל חלק כזה מאופיין בשלבים שונים של התפתחות העובר, וגם התהליכים שעוברים על גוף האישה שונים משליש לשליש. עם זאת, חשוב לדעת כי ישנן סטיות רבות מאותה "נורמה", וכל עוד נעשה מעקב רפואי מקצועי אחר ההריון – הדבר מבטיח כי יש מי שבוחן את התפתחות העובר, גם אם לא הכל מתנהל בדיוק של שעון שווייצרי.

בדיקות הריון

 

בדיקות עיקריות
הניסיון מלמד כי אין תחליף למעקב רפואי מקצועי לאורך תקופת ההריון. לאורך ההריון קיימת שורה של בדיקות המחולקות על רצף הזמן לפי שבועות ההריון. מטרת הבדיקות היא לעקוב אחר התפתחות העובר, כמו גם אחר בריאותה של האישה. על פי רוב, הבדיקות מתחילות בשבוע ה-6 או ה-7 להריון, וכוללות בין היתר כמה בדיקות דם ושתן, בדיקות הדמיה של העובר (אולטרסאונד) בדיקות סקר גנטיות (כדי לשלול קיומן של מחלות גנטיות), בדיקה להעמסת סוכר (במטרה לאתר אפשרות של סוכרת הריון), ובמידת הצורך גם בדיקות נוספות כגון דיקור מי שפיר. מומלץ לאסוף את המסמכים הרפואיים במקום נגיש ונוח (למשל בקלסר מיוחד) ולהיעזר במחשבון הריון שיכול לסייע לקבוע את הבדיקות הנחוצות לאורך שלבי ההריון.

שגרת חיים בריאה
לצד המעקב הרפואי חשוב לשמור על אורח חיים בריא לטובת התפתחות תקינה של העובר. בהקשר זה ראוי לציין בין היתר את הנושאים הבאים:
• תזונה מותאמת. חשוב לאתר לפני תחילת ההריון האם ישנם חוסרים תזונתיים, למשל ברזל, ולהסתייע בתוספי מזון או לשנות הרגלי תזונה בהתאם. משרד הבריאות ממליץ להתחיל ליטול חומצה פולית כ-3 חודשים לפני הכניסה להריון ועד סופו. לצד אלה, מומלץ להקפיד על ארוחות מסודרות, ולהעשיר את התפריט בדגנים מלאים, ירקות, אגוזים וקטניות. מומלץ להימנע מצריכת מזון מעובד או מזון שלא בושל והוכן היטב (דגים נאים, סטייק רייר, ביצים שלא בושלו או נאפו, וכו') – כל זאת כדי להימנע מזיהומים שעלולים לפגוע בעובר.
• הרגלים רעים. ההריון הוא זמן טוב להניח בצד כמה מההתמכרויות הקטנות שלנו: צריכה מוגברת של שתייה חריפה, עישון, צריכה מופרזת של קפאין – כל אלה עלולים לפגוע בבריאות העובר ובהתפתחותו התקינה.
• פעילות גופנית. הנה הרגל טוב שכדאי לאמץ, וודאי כדאי להמשיך בו באופן שגרתי במהלך ההריון. מומלץ לעסוק בפעילות מתונה לאורך ההריון במשך כ-30 דקות ביום (הליכה, ריצה מתונה, שחייה, פילאטיס). מנגד, מומלץ להימנע מפעילות גופנית שבה יש סיכון לנפילה או חבלה באזור הבטן, ולהימנע מפעילות מאומצת מדי.

תקופת ההריון

תופעות נפוצות
גוף האשה עובר בתקופת ההריון תהליכים רבים, על פי שלבי ההתפתחות של העובר. במהלך ההריון נפוצות כמה תופעות גופניות, ואצל כל אשה הן מתבטאות בעוצמות שונות – יש מי שתסבול מהן מאוד, ויש כאלה שיעברו אותן בקלות ואולי לא יחוו אותן כלל. בין היתר, ניתן למנות את הבחילות בשליש הראשון להריון, רגישות מוגברת לטעמים וריחות, מצבי רוח משתנים, ורידים בולטים ברגליים, טחורים (בשלבי הריון מתקדמים וסמוך ללידה), עצירויות, חולשה ועייפות, כאבי גב ורגליים, צרבות, נפיחות באף, צורך מוגבר במתן שתן, ועוד. חשוב להיות מוכנה לכך, ובמקרה שבו תופעה זו או אחרת מתרחשת בעוצמה גדולה הפוגעת בתפקוד היומיומי – מומלץ להיוועץ ברופא.

לאורך תקופת ההריון ייתכן שתפגשי רבות מהתופעות שציינו כאן, אבל מידע מוקדם, אורח חיים נכון ומעקב רפואי מקצועי יוכלו להקל את ההתמודדות ולסייע לך בהתפתחות תקינה של ההריון.

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

גלול למעלה