עמוד ראשי / תינוקות / שאלות ותשובות בנושא: גמילה מחיתולים

שאלות ותשובות בנושא: גמילה מחיתולים

יעל נוסבאום גלעדייעל נוסבאום גלעדי – מנחת הורים בגישת ניתוח התנהגות עונה על שאלות הגולשות.
רוצות להתייעץ עם יעל? 054-232-4567

1.) שאלה: (ליז חזן) באיזה גיל מתחילים לגמול מטיטולים?? איך מומלץ להתחיל את הגמילה?

תשובה: להתחיל תהליך גמילה בצורה טובה חשוב לעשות לילד הכנה מראש – ביום חמישי נוריד את החיתול, ללכת איתו ביחד לבחור סיר או ישבנון, לקנות תחתונים, להקריא לו סיפור מתאים או להראות סרטון, להסביר לו שהוא ילד גדול ומעכשיו יהיה בתחתונים. חשוב מאוד שיהיו לכם כמה ימים רצופים שאתם עם הילד ומרגע שמורידים את החיתול – אין יותר חיתול! (בזמן עירות)

2.) שאלה: (גלית שלום) הילדה שלי בת שנה וחמש מבינה שרותים, פיפי, קקי, תחתונים, עשתה אפילו קקי בשרותים הבעיה שהיא אומרת פיפי וישר עושה על הרצפה האם זה גיל צעיר להתחיל? וכל כמה זמן לקחת אותה לשרותים? ומה עושים כשיוצאים מהבית לשים טיטול או לא? מחכה לתשובה תודה.

תשובה: מאוד מבלבל עבור הילדה מתי היא עם חיתול ומתי לא ולכן ההמלצה היא מרגע שמורידים את החיתול בזמן שהילדה ערה – אין חיתול. כמובן שאם מדובר על נסיעה ארוכה באוטו אולי הייתי שוקלת שוב אבל מעבר לזה יש ישבנונים שאפשר לקחת איתך ואפילו סיר נייד וככה אפשר להתנהל גם מחוץ לבית וגם בחופשה. חשוב שהילדה תבין שאין יותר חיתול. לגבי הפספוסים כדאי בשלב ראשון לקחת אותה לשירותים כל שעה בערך (לא לשאול אותה פשוט לקחת ולהושיב אותה בשירותים או בסיר) ולאט לאט לרווח את הטיולים המתוכננים.

3.) שאלה: (נפתלי רקפת לירון וליאם) ליאם שלי כמעט בן שלוש גמול חוץץץץץץ מקקי שמבקש רק בטיטול לא מוכן לשבת בסיר או באסלה עם ישבנון מה עושיםםםםם?

תשובה: יש ילדים שגם עם כל החיזוקים והתגובות הנכונות עדין מוכנים לעשות קקי רק בחיתול ואז התהליך הוא יותר הדרגתי ונמשך לאורך יותר זמן. מה שצריך לעשות זה להושיב את הילד בשירותים עם החיתול ואחר כך (אני יודעת שזה נשמע נורא) עושים חור בחיתול ועדין מושיבים את הילד עם החיתול על האסלה והקקי נופל לשירותים שהוא יתרגל לתחושה הזו.
ולא פחות חשוב היא להפסיק את ההתעסקות המוגברת סביב הנושא, להפסיק להסביר או לשאול אותו על זה. ואם החלטתם לאפשר לו לעשות את הקקי בחיתול ולעשות את התהליך אז תפסיקו להסביר לו שהוא צריך לעשות קקי לא בחיתול, ובכל פעם שעושה קקי בישיבה על האסלה (גם אם זה עם חיתול) לחזק ולעודד!

4.) שאלה: (אוולין שמש) יעל בבקשה אשמח לעזרה הבן שלי צריך לעלות לגן עירייה בתחילת השנה ואני פשוט לא יודעת מה לעשות אין אני לא מצליחה לגמול אותו בשום דרך אני ממש מתוסכלת ולא יודעת מה לעשות הזמן הולך ומתקצר ולא יכניסו אותו לגן מה אני אעשה?

תשובה: להתחיל תהליך גמילה בצורה טובה חשוב לעשות לילד הכנה מראש – ביום חמישי נוריד את החיתול, ללכת איתו ביחד לבחור סיר או ישבנון, לקנות תחתונים, להקריא לו סיפור מתאים או להראות סרטון, להסביר לו שהוא ילד גדול ומעכשיו יהיה בתחתונים. חשוב מאוד שיהיו לכם כמה ימים רצופים שאתם עם הילד ומרגע שמורידים את החיתול – אין יותר חיתול! (בזמן עירות)
בתחילת תהליך הגמילה עושים הליכות יזומות לשירותים, בהתחלה כל שעה – לוקחים את הילד לשירותים ומושיבים אותו בשירותים. לא לשאול "יש לך פיפי?" פשוט לקחת ולהושיב באסלה. חשוב שהשירותים יהיו מקום נעים וידידותי שיהיה להם נעים לשבת. אחרי כמה זמן להתחיל לרווח את הטיולים לשירותים עד שהילד יתחיל ליזום.

5.) שאלה: (ערבה ושי גאלי) לפני שבוע וחצי התחלתי גמילה לבני בן השנתיים וחצי שולט יפה בפיפי(מבקש) קקי היו פעמים מעטות פספוסים…איך גומלים בלילה? הוא ישן עם טיטול תחתון אבל קם איתו מלא פיפי! תודה!

תשובה: גמילה בלילה וגמילה ביום הם שני דברים שונים לגמרי, שקשורים לתהליכים פיזיולוגים שונים. לפעמים זה הולך ביחד וזה נהדר ולפעמים במיוחד כאשר גומלים בגיל צעיר עדין הולכים לישון עם חיתול. שליטה בפיפי במהלך שינה לפעמים מגיעה לחלק מהילדים בגיל מאוחר יותר, והסימנים לכך הם שמתחילים לקום עם חיתול יבש או שמתעוררים בלילה ומבקשים לשירותים.

6.) שאלה: (שירן מסיקה עמר) בן שנה ועשרה חודשים, מראה סימנים שרוצה להוריד את הטיטול, מאוד בוגר ומבין, עולה על הישבנון באסלה, מתיישב אבל לא מוריד את המכנסיים וכל פעם אומר סיימתי, הוא מתלהב ומבין את המשמעות ללכת לאסלה ואפילו הולך לבד ומתיישב, אבל לא באמת עושה את הצרכים באסלה…איך משדלים אותו להוריד מכנסיים ובאמת לעשות?

תשובה: במקרה זה הייתי אומרת שזה תלוי במוכנות שלך… לפעמים מדובר על תהליך לא פשוט שעשוי לקחת עד שבועיים וצריך לקחת את זה בחשבון ולהיערך בהתאם. החל מגיל שנה וחצי אפשר בהחלט ללמד ילד לעשות צרכים בשירותים או בסיר, נשמע לי שהילד שלך נותן לך את כל הסימנים ועכשיו את צריכה לקחת את המושכות ולעזור לו.

7.) שאלה: (שרית חמו) הבן שלי בן שנתיים ועשרה חודשים הוא שנה הבאה נכנס לגן עירייה, מאוד מלחיץ אותי שהוא לא גמול כי שם לא מחליפים חיתול…אני ניסיתי לגמול אותו והורדתי לו תחתונים כל פעם אני שואלת אותו אם יש לו לשירותים ואנחנו הולכים הוא יושב שנייה וקם ואומר אין לי…ואחכ הוא עושה בריצפה…כבר התייאשתי והחזרתי לו בחזרה תחיתול…שהוא עם חיתול הוא אומר לי מיד מתי שהוא עשה קקי ואפילו מביא לי מגבונים וחיתול להחליף לו…ז"א שהוא מבין שהוא עשה קקי בחיתול…תאמת שאני מרגישה שהוא לא מוכן אבל אין לי ברירה שנה הבאה גן ערייה ואני חייבת!!!יש לציין שהוא לא מדבר ברור והוא מטופל בקלינאית תקשורת…לא יודעת אם זה קשור…אשמח אם תעני לי בהקדם האפשרי ותודה מראש.

תשובה: להתחיל תהליך גמילה בצורה טובה חשוב לעשות לילד הכנה מראש – ביום חמישי נוריד את החיתול, ללכת איתו ביחד לבחור סיר או ישבנון, לקנות תחתונים, להקריא לו סיפור מתאים או להראות סרטון, להסביר לו שהוא ילד גדול ומעכשיו יהיה בתחתונים. חשוב מאוד שיהיו לכם כמה ימים רצופים שאתם עם הילד ומרגע שמורידים את החיתול – אין יותר חיתול! (בזמן עירות)
בתחילת תהליך הגמילה עושים הליכות יזומות לשירותים, בהתחלה כל שעה – לוקחים את הילד לשירותים ומושיבים אותו בשירותים. לא לשאול "יש לך פיפי?" פשוט לקחת ולהושיב באסלה. חשוב שהשירותים יהיו מקום נעים וידידותי שיהיה להם נעים לשבת. אחרי כמה זמן להתחיל לרווח את הטיולים לשירותים עד שהילד יתחיל ליזום. אם קשה לו לשבת יותר מכמה שניות אפשר לעשות איתו משחק עם הטיימר ששמים על שתי דקות וצריך לשבת עד שהטיימר מצפצף. בכל מקרה מרגע שאת מחליטה – תורידי את החיתול ואל תחזירי. תנסי לשמור על קור רוח ולא להתעצבן כשהוא מפספס. במידה והוא מפספס קחי אותו והושיבי אותו בשירותים ואמרי שפיפי עושים בשירותים. מעבר לזה השתדלי להימנע בעיסוק ודיבור בנושא.

8.) שאלה: (שירן אטיאס אסולין) היי יעל, רציתי לשאול אם זה טבעי או שלא…הילד שלי מגיל שנתיים גמול מפיפי, אך קקי הוא לא מוכן לעשות בשירותים, רק בתחתונים…לעיתים הוא עושה בשירותים ואז שוב אנחנו חוזרים איתו אחורה. עברנו את כל השלבים: שרנו לו, קנינו הפתעות, צחקנו בשירותים וניסינו פשוט הכל…משהו לא עובד! הוא גמול גם מהלילה…מה עליי לעשות?

תשובה: קקי הוא לפעמים נושא קצת יותר בעייתי לחלק מהילדים.
חשוב להיות עירניים ולזהות את הסימנים המקדימים (הולך הצידה, מחזיקה את הבטן וכו') ולקחת אותם להושיב אותם בשירותים, לפעמים זה מצריך אפילו להחזיק אותם פיזית על האסלה. בזמן הזה חשוב לנסות להנעים את זמנם עם סיפור או משחק אהוב. אפשר גם לשים טיימר על שתי דקות ולהפוך את זה למשחק שצריך לשבת עד שהטיימר מצפצף.
הכי חשוב זה לחזק ולעודד כל פעם שיוצא קקי בשירותים, אפשר גם לשים מדבקה על החולצה.
אם שמים לב שהתחילו לעשות או שתופסים אותם רק בסוף – לקחת אותם ולהושיב בשירותים ולהגיד "קקי עושים בשירותים" ולדאוג שישבו דקה או שתים באסלה. מעבר להכל חשוב להפסיק לדבר איתם כל כך הרבה על הנושא, הם לא יודעים למה הם לא רוצים לעשות קקי בשירותים. אין צורך לחזור ולהסביר למה לא עושים קקי בחיתול ושזה לא בריא או לא נקי ושזה לא נעים ושאמא לא רוצה לנקות את זה וכו' וכו'. להפסיק לדבר ולעשות!

9.) שאלה: (לי דולב) היי יעל, הבן שלי בן שנתיים וחצי חשבתי שהוא מוכן לגמילה או יותר נכון מאוד רציתי שהוא יגמל אך ללא הצלחה היינו בבית סגורים במשך שבוע הרצתי לו קלטות קראתי המון לפני קניתי צופרים ותחתונים חמודים וישבנון והתחלתי הוא כן הראה התעניינות בשירותים ואפילו פעם אחת קלטתי שהוא מתחיל לעשות קקי והוא סיים אותו בשירותים הבעיה היא שחוץ מזה הוא לא שיתף פעולה בכלל בכלל לא אומר לי לפני ולא אחרי עושה ברצפה וממשיך בשלו וככה במשך שבוע עם המון רצון מצידי אך לא מצידו ניסיתי הכל ולא הלך פשוט לאחר תסכול רב החזרתי לו את הטיטול השאלה שלי היא: האם לנסות שוב והפעם לא לוותר גם אם הוא לא שם עדיין או לחכות שזה יבוא ממנו? אני ממש מפחדת שזה לא יצליח שוב והוא גם ממשיך לא להגיד כשיש לו פיפי או קקי הוא ממש לא בעניין לפי איך שזה כרגע נראה לי שזה גם קצת פינוק ונוחות שמחליפים לו כי הוא ילד מאוד בוגר ופיקח ומבין כל מה שאני אומרת לו.

תשובה: בשלב זה הייתי מניחה לזה לתקופה ואז מנסה שוב. בפעם הבאה אחרי שתודיעי לו מתי מורידים את החיתול תקחי אותו לשירותים בהתחלה כל שעה ולאט לאט תרווחי את הזמנים. בשירותים תדאגי שיישב בערך שתי דקות, אפשר גם לעשות משחק עם טיימר ששמים על שתי דקות וצריך לשבת עד שהטיימר מצפצף. עד שתנסי שוב – תמנעי מלדבר איתו וגם שתתחילי שוב תפעלי ותפחיתי את השיחות בנושא.

10.) שאלה: (נטלי ניסים פור) הבת שלי בת 2 ושלושה חודשים לא מוכנה לשים טיטול ובוכה ואומרת שהיא רוצה תחתונים כשאני שמה לה תחתונים היא עושה את הצרכים בתחתונים ולא מודעת לזה וצוחקת איך אני אמורה להתנהג איתה?? להמשיך לגמול אותה? או שהיא עדיין לא מוכנה??

תשובה: נשמע שהיא מאוד רוצה וצריכה קצת עזרה והכוונה. תתחילי מלקחת אותה לשירותים כל שעה (לא לשאול אותה אם היא צריכה או להגיד לה ללכת) להושיב אותה באסלה ושתשב שם שתי דקות. אפשר בעזרת טיימר ששמים על שתי דקות וצריך לשבת עד שהטיימר מצפצף. בכל פעם שעושה בשירותים לעודד ולשבח אותה ולשים מדבקה על החולצה. כאשר מפספסת להושיב אותה בשירותים (גם אם נדמה לך שסיימה) ולהגיד שפיפי עושים בשירותים. השתדלי עם כל הקושי שבדבר לשמור על קור רוח, לא להתעצבן שהיא "עושה בכוונה" ולא לדבר איתה על הנושא. אין צורך בהסברים נוספים או בניסיון לתחקר אותה למה היא עושה את זה.

11.) שאלה: (רויטל טל) היי יעל, אני אמא לתאומים בני שנתיים, בחודש האחרון מדברת איתם על הנושא של קקי ופיפי עושים הגדולים בסיר/בשירותים ואף בבית קיים סיר שכרגע משמש רק דוגמא לסיפור שמקריאים לפני השינה (סיר הסירים ולציפי ברח הפיפי), מידי פעם מתיישבים על הסיר אך נדמה שזה רק לשעשוע ולא באמת כוונה לעשות. אני מרגישה שהם לא באמת מוכנים לכן כמובן זו המכינה של התהליך, האם באמת צריך להתחיל עם הסיר ולא עם האסלה? זה לא מבלבל אותם איפה באמת צריך לעשות? אשמח אם תעשי לי קצת סדר בדברים תודה.

תשובה: אין כל בעיה להתחיל עם הסיר, לחלק מהילדים זה יותר נוח ופחות מאיים ולא תהיה להם כל בעיה לעבור לשירותים שיגדלו. נשמע שאת עושה להם הרבה הכנה ועכשיו הגיע הזמן. ברגע שתחליטי תודיעי להם שביום(_______)מורידים את החיתולים, תלכי איתם לקנות תחתונים "של גדולים" ומאותו יום אין יותר חיתול (בזמן שהם ערים) בהתחלה צריך לקחת אותם כל שעה לשירותים ולהושיב אותם בסיר. הייתי ממליצה שיהיו לך שני סירים וכך תוכלי לקחת את שניהם ולעשות מזה כיף, להקריא סיפור או לשחק משחק עם טיימר ששמים על שתי דקות וצריך לשבת עד שהטיימר מצפצף. לאט לאט תוכלי לרווח את הטיולים המתוכננים.

12.) שאלה: (מזי שמואלוב שני) הבת שלנו תהיה בקרוב בת 3. לפני כחודש הפסקנו עם הטיטולים והיא אכן הצליחה להיגמל גם בגן וגם בבית וכמעט בכלל לא היו פיספוסים. בשבוע האחרון, כל יום בלי יוצא מהכלל בגן היא עשתה פיפי וגם היה מצב של קקי במכנסיים. מה עלול היה להביא למצב? איך עוצרים זאת כדי לא לחזור לאחור? זה קורה רק בגן. דיברנו עם מנהלת הגן אבל יש אולי הנחיות מסוימות שכדאי לומר ולבקש מהן בגן כדי לעצור את התופעה? היא פשוט מרטיבה שם במכנסיים בתדירות גבוהה מידי. אגב ביום א' חגגו בגן את מסיבת הסיום. חוץ מזה לא קרה משהו יוצא דופן שידוע לנו אבל זה בא לידי ביטוי גם בניסיונות נוספים למתיחת גבולות והרבה התעוררויות בלילה שלא קרו בכלל לפני כן.

תשובה: רגרסיה בתהליך הגמילה היא דבר נפוץ ויכול להיות מכל מיני סיבות, החשוב הוא להגיב בצורה נכונה על מנת להחזיר את הדברים למסלולם. הדבר הנכון לעשות במצב כזה הוא גם במקרה של פספוס לקחת את הילדה ולהושיב אותה בשירותים (גם אם נראה לך שסיימה) ולהגיד לה שפיפי עושים בשירותים. בכל פעם שכן עושה בשירותים לעודד ולשבח אותה ואפילו לשים מדבקת חייכן על החולצה. מעבר לזה להמעיט בדיבורים על הנושא, לא לתחקר אותה מה פתאום ולמה עכשיו ומה קרה… כל אלו רק שמים יותר מידי תשומת לב על מה שאנחנו רוצים להעלים. הבעיה שלך היא שהדבר מתרחש בעיקר בגן שמידת שיתוף הפעולה של הגננות לזה הוא מכריע. אבל בצד החיובי עוד רגע חופש ותוכלו לעשות את זה בבית. בכל מקרה – לא להחזיר את החיתול!

13.) שאלה: (שני כהן בוזגלו) הבת שלי בת שנתיים ושמונה עוד מעט בעזרת ה'…נהנית מאוד מהעניין של לשבת על האסלה לעשות קקי…בעקבות אחותה הגדולה (בת 4) שמדריכה אותה…כל ישיבה בשירותים נמשכת המון זמן והיא רוצה אותי איתה…יש לי תינוק בן שנה כך שקשה לי להיות צמודה אליה כל כך מה שגורם לי לא להזדרז עם הורדת הטיטול…שאלתי: אם היא בשלה ואני דוחה אותה לפעמים שמבקשת אסלה ואני אומרת לה שתעשה בטיטול יכול ליצור נסיגה? בנוסף רציתי לציין שרוב הפעמים היא אומרת לי שמלוכלך לה בטיטול אבל לפעמים אם אני לא שמה לב היא תמשיך לשחק ואפילו תשב על זה בלי כל בעיה…זה אומר משהו?

תשובה: נשמע שהיא מוכנה…אבל כמו שאת כבר יודעת חשוב שתעשי את זה בזמן שהוא נכון גם עבורך שתהיי פנויה לעשות את זה בצורה הטובה ביותר. חשוב בשלב זה שהיא לא תישאר עם חיתול מלוכלך כי זה עלול ליצור מצב שגם שתורידי את החיתול אם יהיו לה תחתונים מלוכלכים זה לא יפריע לה…הייתי מנסה לשים לה בשירותים ספר שהיא אוהבת או איזה צעצוע קטן שתוכל להתעסק איתו בזמן שהיא יושבת בשירותים ואולי זה יעזור לה לשבת שם בלעדייך.

14.) שאלה: (שרית עוז קורדובה) היי יעל הבת שלי בת חמש וכל יום עושה פיפי במיטה אני לא נותנת לה לשתות שעתיים לפני השינה היא עושה פיפי בשרותים לפני שהולכת לישון ובכל זאת אני מוצאת אותה מוצפת בפיפי עד הראש זה מדכא אותי עד כדי שבא לי לשים לה טיטול בלילה האם כדאי? רק אציין שאני עשיתי פיפי במיטה עד גיל 12 לפחות.

תשובה: קשה לי להבין מהשאלה שלך כמה זמן היא בלי חיתול בלילה, אם מדובר על תקופה ארוכה לא הייתי מציעה לשים לה חיתול חזרה. אני מציעה לך לנסות ולזהות באיזה שעה בערך זה קורה במהלך הלילה ואז לשים לעצמך שעון מעורר חצי שעה לפני השעה שזה בד"כ קורה לגשת ולהעיר את הילדה, אני מתכוונת אורות וצלצולים, שהיא תהיה ערה לחלוטין! ותלך לעשות פיפי, אחרי כמה לילות תקדימי את השעון המעורר בעוד חצי שעה וכך הלאה. הכוונה היא שבסופו של דבר כאשר תגיעי לשעתיים אחרי השעה שהיא הולכת לישון תוכלי להפסיק להעיר אותה. מקווה שהצלחתי להבהיר את עצמי, זהו תהליך ארוך ולא פשוט אבל אין פתרון קל. אם במקרה רק הורדת לה את החיתול בלילה לא מזמן, הייתי מחזירה לה את החיתול ומנסה שוב בעוד מספר חודשים.

15.) שאלה: (ריקי גולדברג) היי ,הבת שלי בת שנתיים וחודשיים ,כבר שבוע שהיא גמולה ביום ,הכל הלך חלק קקי ופיפי ,רק בסיר או בישבנון ,ביומיים האחרונים היא ממש מתאפקת ולא עושה קקי ,כבר נהיה לה סוג של עצירות ,הגננת אומרת שהיא מסרבת לעשות למרות שמזכירים לה כמה פעמים והיום ברח לה קצת בתחתונים ולא המשיכה אחכ בשירותים המשיכה להתאפק,מה לעשות? איך להתמודד עם זה?

תשובה: ילדים שמתאפקים המון זמן עם הקקי זה יוצר מעגל שקשה לצאת ממנו, כי הם מתאפקים כי הם פוחדים לעשות קקי ואז כשכבר יש קקי זה ממש כואב. הייתי מציעה במקרה כזה להתייעץ עם רופא הילדים לתת לילד משהו שירכך את הצואה לפחות לכמה ימים שהילד יחווה יציאות שאינן כואבות. בנוסף, לחזק כל פעם שהילד עושה קקי בשירותים ולהפסיק לדבר על זה בשאר הזמן!

16.) שאלה: (דורית בלאיש) היי הילדה שלי בת חמש ועדיין מרטיבה במיטה אני שמה לה תחתוני לילה. היא לא מוכנה לשמוע על להוריד את תחתוני הלילה אני מעירה אותה לשירותים אבל התתחתון לילה חייב להישאר. איך אגמול אותה?

תשובה: תפסיקי להעיר אותה לעשות פיפי בלילה – אין לזה כל משמעות. היא קרוב לוודאי עושה פיפי מתוך שינה וזה לא יקדם את התהליך. אני מציעה לקנות לה מתנה ולשים עליה מקום לשלוש מדבקות ולהגיד לה שבכל בוקר שתקום עם טיטול יבש תקבל מדבקה, אחרי שלוש פעמים תקבל את המתנה. בשביל המתנה הבאה (שגם עליה יהיו מקום לשלוש מדבקות) תצטרך לעשות את זה כבר בלי טיטול.

17.) שאלה: (ירדן אבוטבול) איך יודעים מתי הילדה מוכנה לגמילה?

תשובה: מתי הזמן הנכון לגמול מחיתולים תלוי בסימנים שמראה כל ילד, יש ילדים שכבר מוכנים בגיל שנה וחצי ויש שלא מוכנים גם בגיל שלוש. לא פחות חשובה היא השאלה האם אתם ההורים מוכנים? לפעמים מדובר על תהליך לא פשוט שעשוי לקחת עד שבועיים וצריך לקחת את זה בחשבון ולהיערך בהתאם. החל מגיל שנה וחצי אפשר בהחלט ללמד ילד לעשות צרכים בשירותים או בסיר, ברגע שלילד יש אוצר מילים בסיסי והוא יוכל להגיד פיפי וקקי שהוא צריך.

18.) שאלה: (שרונה ייזייב) הבת שלי אוטוטו בת שנתיים גמולה כבר כחודשיים. בהתחלה הכל הלך חלק בלילה היתי שמה אותה על סיר בשעה 13:00 ותמיד היה יבש. מזה 3 שבועות ללא כל שינויי ניכר בחיינו, התחילה להרטיב בלילה פעמיים עוד לפני שאני מספיקה לשים אותה על סיר, וכל יום חצי שעה קודם זה הגיע כבר לשעה 11:00 כאשר ב8 הולכת לישון, וגם במהלך היום עושה פיפי בתחתונים כמה פעמים ביום. הוסבר מספר פעמים שזה לא בסדר, יש לציין שהילדה עוד לא בגן. למה קרה השינוי הזה לדעתך?

תשובה: גמילה בלילה וגמילה ביום הם שני דברים שונים לגמרי, שקשורים לתהליכים פיזיולוגים שונים. ברגע שאת צריכה לקחת אותה לשירותים באמצע הלילה כשהיא עדין ישנה היא לא יודעת שהיא עשתה פיפי ולא לומדת לקום לבד. בשלב זה הייתי שמה לה את החיתול חזרה ומשחררת. בעוד חודש תנסי שוב אם תראי שהיא קמה עם חיתולים יבשים או שמתעוררת באמצע הלילה ומבקשת לעשות פיפי. יכולות להיות סיבות שונות ומשונות לשינוי הזה והחשוב הוא איך תתמודדי איתו מכאן הלאה, בשלב זה תתחילי לקחת אותה לשירותים כל שעה ולאט לאט תרווחי את זה (אל תשאלי אותה אם היא צריכה – תקחי אותה). בכל פעם שהיא עושה בשירותים תעודדי ותשבחי אותה (אפשר גם מדבקה על החולצה) גם כאשר היא מפספסת תושיבי אותה בשירותים (אפילו אם נראה לך שכבר סיימה) תגידי לה שעושים פיפי/קקי בשירותים. מעבר לזה חשוב לא להרבות בשיחות והסברים בנושא.

19.) שאלה: (לירון מדינה) הבת שלי בת שנתיים ועשרה חודשיים גמולה כבר חצי שנה ועדיין לא מוכנה לעשות קקי בשירותים רק בטיטול מה אפשר לעשות?

תשובה: יש ילדים שגם עם כל החיזוקים והתגובות הנכונות עדין מוכנים לעשות קקי רק בחיתול ואז התהליך הוא יותר הדרגתי ונמשך לאורך יותר זמן. מה שצריך לעשות זה להושיב את הילד בשירותים עם החיתול ואחר כך (אני יודעת שזה נשמע נורא) עושים חור בחיתול ועדין מושיבים את הילד עם החיתול על האסלה והקקי נופל לשירותים שהוא יתרגל לתחושה הזו.
ולא פחות חשוב היא להפסיק את ההתעסקות המוגברת סביב הנושא, להפסיק להסביר או לשאול אותו על זה. ואם החלטתם לאפשר לו לעשות את הקקי בחיתול ולעשות את התהליך אז תפסיקו להסביר לו שהוא צריך לעשות קקי לא בחיתול, ובכל פעם שעושה קקי בישיבה על האסלה (גם אם זה עם חיתול) לחזק ולעודד!

20.) שאלה: (דניאלה יהודה) כל כמה זמן יש רגרסיות לאחר גמילה? ואחרי כמה זמן ללא טיטול בכלל גם בלילה הילד אמור להיות גמול טוטאלית?

תשובה: רגרסיות יכולות להופיע בכל שלב לאחר גמילה ומכל מיני סיבות. החשוב הוא איך מתמודדים איתן. במידה וחזר לפספס המון לזחור ממש להתחלה ולקחת אותו לשירותים כל שעה וחצי ולהושיב אותו באסלה. גם אם מפספס להושיב אותו באסלה. לא לעשות מזה סיפור גדול מידי ולא לדבר על זה יותר מידי. לעודד ולשבח כשעושה בשירותים ובמהרה יחזור לשגרה. לגבי הלילה – גמילה בלילה אינה קשורה בהכרח לגמילה ביום, אלו הם מנגנונים שונים ואם עדין מפספס בלילה הייתי שמה לו תחתון חיתול ומחכה שיתחיל לקום עם חיתולים יבשים או שיתעורר עצמאית לעשות פיפי במהלך הלילה.

רוצים לדעת עוד? מוזמנים לאתר של יעל: http://www.yaelgiladi.co.il/

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

גלול למעלה
דילוג לתוכן