עמוד ראשי / תינוקות / שינה / המדריך לשינה של תינוק – שינה תינוקות

המדריך לשינה של תינוק – שינה תינוקות

הגולשת שרונה משתפת לאתר emush במדריך שינה תינוקות המדריך לשינה של תינוק -שינה תינוקות – מאת הגולשת שרונה

מי יודע מדוע ולמה הילד שונא את המיטה שלו?? או במילים אחרות איך אני גורמת לתינוק החמוד שלי להירדם במיטה ולא על הידיים/עגלה/אוטו/ציצי/בקבוק. עוד חודש מסתיימת חופשת הלידה שלי! מצד אחד אני מאוד מחכה לזה, כי חסר לי קצת לדבר עם מבוגרים אך מצד שני נגמרה החגיגה. איך לעזאזל אני הולכת לעבודה במשרה מלאה (ואל תגידו לי לרדת באחוזי משרה) וגם להיות אמא במשרה מלאה? הכי קשה בעיני כרגע זאת העייפות שאותה אני יכולה להפיג בשנת צהריים כאשר הזעטוט מנמנם, אך כל זה יגמר כאשר אני אחזור לעבודה, ואי אפשר יותר להשלים שעות! האם נגזר עלינו לחיות את חיינו עייפים מהרגע בו נכנסו הילדים לחיינו? עם השאלה הזו התחלתי לשוטט ולנבור בנבכי שנת התינוקות ואילו פתרונות קיימים היום בכדי לגרום לתינוק לישון טוב יותר וכך להקל עלינו. שינה תינוקות, מאמר זה בא לסקור את אשר מצאתי וקראתי בכדי שיהיה בסיס התחלה בשבילכן לפני שתצללו לעולם שכולו שינה. אין בכוונתי להמליץ על שיטה זו או אחרת כי כל אמא צריכה להחליט מה טוב לה ולתינוקה.

מה היא שינה וממה היא מורכבת?
שינה היא מצב מנוחה פיזית ונפשית בו אדם הופך להיות לא פעיל באופן יחסי ולא מודע לסביבה.
השינה שלנו מורכבת ממחזורי שינה כאשר אצל תינוקות כל מחזור נמשך כשעה (אצל מבוגרים מחזור השינה נמשך כשעה וחצי). אני בכוונה לא נכנסת להסברים לגבי השלבים בתוך מחזור השינה תוכלו למצוא על כך מידע רב באינטרנט. מה שחשוב לעניין השינה הוא שבסיום מחזור השינה מתרחשת יקיצה.

יוליה טמיר, פסיכולוגית ויועצת שינה מסבירה באתר האינטרנט שלה (לחצ/י כאן לאתר) מה קורה בעת היקיצה אצל התינוק. התינוק מתעורר ובודק האם המצב בו הוא נרדם זהה למצב בו הוא נמצא עכשיו. לדוגמא אם הרדמנו את התינוק על הידיים והנחנו אותו במיטה כאשר הוא יסיים מחזור שינה הוא יבדוק האם הוא עדיין על הידיים. תינוק אשר יראה כי מצבו השתנה עלול להתעורר ולקרוא להוריו בכדי להרדימו לעומתו תינוק אשר נרדם במיטה באופן עצמאי כאשר יסיים מחזור שינה יתעורר ויגלה שהכול כרגיל וימשיך לישון.
השאלה הנשאלת היא כמובן – איך אנחנו גורמים לתינוק להירדם במיטה באופן עצמאי כי בדרך כלל הוא צורח בשנייה ששמנו אותו שם.
חיפוש ברשת יעלה המון שיטות ודרכים כאשר ההבדל העיקרי ביניהם הוא האם לתת לתינוק לבכות או לא!

Cry it out או תנו לילד לבכות עד שירגע –
לפני שנעבור על כמה מהשיטות הללו כדאי שניגע בנקודה המרכזית – האם בכי ממושך גורם לנזק? התשובה לכך כמובן תלויה את מי שואלים. פנלופה ליץ פסיכולוגית בריטית ומחברת הספרים "התינוק והילד – מדריך להורים" ו "The Essential First Year" טוענת שכן. לטענתה כאשר התינוק בוכה רמות ההורמון "קורטיזול" עולות ועלולות להגיע לרמות רעילות ובכך לגרום נזק להתפתחות המוח. לעומתה דר' אבי שדה בספרו "לישון כמו תינוק" טוען שלא נגרם שום נזק ולא מדובר בהתאכזרות להפך תינוק אשר לא ישן כמו שצריך סובל יותר, הוא אינו שקט ורוטן ותוסיפו לזה הורים עייפים אשר במקום להנות ולשחק איתו מתים שהוא ילך לישון. אז מי צודק? כנראה ששניהם מכיוון שהמחקר עליו התבססה ליץ' בדק מה קורה במוחו של תינוק כאשר מדובר בבכי לא מבוקר (לדוגמא במקרה של הזנחה חמורה) אך שיטות מסוג Cry it out מדברות על בכי מבוקר ולתקופת זמן מוגדרת.
בשנת 1985 פירסם רופא הילדים ריצ'רד פרבר את סיפרו "Solve Your Child's Sleep Problems" ובה רשם את שיטתו אשר עם הזמן זכתה לשם "שיטת חמש הדקות".
שיטה זו גורסת כי לאחר שסיימנו את טקס השינה (אוכל, אמבטיה) מניחים את הילד (ער !) במיטה ועוזבים את התינוק. נותנים לו לבכות 5 דקות וחוזרים מלטפים ועוזבים לעוד 5 דקות כך עד שהוא נרדם. תוכלו לראות מעקב אחרי זוג אשר בחר בשיטה זו וכיצד התינוק מגיב בסרטון הבא.
יתר השיטות הן בדרך כלל וריאציות שונות של שיטה זו, הורים נוטים לקצר את זמן הבכי ולאחר מכן להאריך אותה. חלקם נוטים להשאר ליד התינוק בעודו בוכה אך בשורה התחתונה התינוק תמיד נשאר במיטה גם אם הוא צורח חצי שעה ויותר.
החסרונות של שיטה זו הם ברורים הרבה הורים אינם מסוגלים לשמוע את תינוקם בוכה. בנוסף השיטה אינה מתאימה לכל גיל וצריך לדעת האם התינוק כבר בשל לשיטה זו.
יתרונות השיטה הוא בדרך כלל תוצאות מהירות תוך יומיים שלושה רוב התינוקות כבר בוכים פחות ונרדמים לבד (במידה ולא יתכן ומדובר בבעיה רפואית).

שיטות ללא בכי –
כפי שנכתב הרבה הורים אינם יכולים לשמוע את תינוקם בוכה ולכן מחפשים פתרונות אחרים אשר יעזרו להם ללמד את התינוק לישון ללא בכי.
המובילות בתחום הן טרייסי הוג אשר ידוע בכינויה "הלוחשת לתינוקות" ואליזבת פנטלי מחברת הספר "לישון בלי לבכות".
טרייסי הוג היא אחות בריטית אשר ממליצה בספרה הראשון בסדרת הלוחשת לתינוקות על ביסוס סדר יום קבוע לתינוק אשר כוללים אכילה,פעילות ושינה. בכי תינוק הינו השפה איתה הוא מדבר איתנו ולכן הורה צריך ללמוד את שפת התינוק בכדי שיוכל להגיב לו בצורה נכונה. שיטת ההרדמות העצמית של הלוחשת זכתה לשם "הרם הורד" (וגם לחישה טפיחה  ) . כאשר הגיע הזמן לישון יש להניח את הילד במיטה וללטפו או לטפוח קלות וללחוש לו "ששששששש" ללא הפסקה. כל עוד התינוק אינו בוכה (אם הוא קצת רוטן זה בסדר) יש להמשיך אך במידה והוא מתחיל לבכות יש להרימו ולהרגיע אותו. לאחר שנרגע יש להניחו חזרה במיטה ולחזור ללטפו עד אשר יירדם. יש לקחת בחשבון כי בלילות הראשונים תצטרכו להרים את התינוק מספר רב של פעמים אך עם ההתמדה זה יתמעט.
אליזבת פנטלי טוענת כי השיטות שהיו עד היום הן או לתת לתינוק לבכות או להשלים עם העובדה כי הוא אינו ישן כמו שצריך ולהתמודד ולכן היא פיתחה שיטה חדשה אשר תמנע בכי מיותר אך תאפשר עם הזמן לילות שינה ארוכים וטובים. בספר מפורטים השלבים לשינה טובה אך חשוב לציין כי זה די שילוב של שיטות קיימות כמו רישום זמני השינה של התינוק, שינה ללא מוצץ, הקפדה על סדר יום ולילה ולמרות הכותרת יתכן והתינוק יאלץ לבכות קצת בכדי להירדם.

שיטת "לילה טוב" של גנית פרג – בניגוד לשתיים האחרונות שהוזכרו מדובר כמובן בשיטה תוצרת הארץ. אין מדובר בספר הוראות אלא קבלת עזרה מיועצת שינה מיומנת בשיטת גנית פרג אשר מכשירה יועצות שינה. השינה מתאימה לבני חמישה חודשים ומעלה וגם כאן היא מתחייבת למענה לכל בכי של תינוק ולא להשאירו לבכות. מחיפוש ברשת לגבי עלויות מדובר בעלות של 1500-2000 ש"ח לפגישה עם יועצת וליווי טלפוני/מייל לאחר מכן.

לסיכום –
מנינו במאמר מספר שיטות ודרכים על שינה תינוקות, לעזור לתינוקנו לישון לבד במיטה. לא משנה באיזו שיטה תבחרו כולן טובות ואין שיטה אחת שמתאימה לכל התינוקות. מילת המפתח היא התמדה אל תזגזגו בין שיטה לשיטה ואל תצפו לשינוי בתוך יום יומיים כי שינה זה נושא מורכב והשינוי לעיתים בא לאט לאט.
יש לציין כי נושא "יועצות השינה" במדינת ישראל אינו תחת פיקוח (כמו הרבה דברים אחרים ) ויתכן ותמצאו יועץ זה או אחר שפיתח שיטה כזאת או אחרת ולכן כאן האחריות היא שלכם לוודא כי מדובר באיש מקצוע רציני!
נשמח לשמוע בתגובות מה עבד בשבילכן ובשביל תינוקכם.
שינה ערבה וללא הפרעות!

הערה
• המידע המובא במאמר אינו תחליף להתייעצות עם רופא.
• השימוש במידע הוא באחריות הקורא בלבד.
• הכותבת מצהירה כי אינה עובדת או מקדמת מוצר זה או אחר אשר מופיעים במאמר.

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

גלול למעלה
דילוג לתוכן