עמוד ראשי / הריון ולידה / זכויות ש- MUST שתדעי לאחר הלידה

זכויות ש- MUST שתדעי לאחר הלידה

סיון שטינברג עורכת דיןבשעה טובה לרגל הלידה והפיכתך לאמא!

אני בטח לא צריכה לספר לך שבתקופה החשובה והמדהימה הזו עליך למקד את עיקר תשומת ליבך בטיפול ובאהבת העולל החדש שהצטרף למשפחה ולא להטריד את עצמך בנושאים אחרים, כמו למשל, אילו זכויות מגיעות לך בעבודה בתקופה זו.

על כן ועל מנת לעשות לך את החיים מעט יותר ברורים וקלים (לפחות בנושא זה :)), להלן הזכויות העיקריות המגיעות לך במקום העבודה כאישה שזה עתה ילדה.

 

חופשת לידה
עובדת מעל שנה במקום העבודה לפני הלידה, זכאית לחופשת לידה בת 26 שבועות, מתוכם 14 שבועות בתשלום דמי לידה מביטוח לאומי ו- 12 שבועות חופשה ללא תשלום.

עובדת פחות משנה במקום העבודה לפני הלידה, זכאית לחופשת לידה בת 14 שבועות.

הארכת חופשת לידה
עובדת במקום העבודה רשאית להאריך את חופשת הלידה למשך רבע ממספר החודשים שבהם עבדה עד הלידה, אך לא יותר מ – 12 חודשים מיום הלידה וכן יופחתו מספר השבועות שבהם העובדת הייתה בחופשת לידה מעל 14 שבועות.

למשל, דנה (שם בדוי) עבדה במקום העבודה במשך 24 חודשים עד הלידה וברצונה להאריך את חופשת הלידה מעבר ל- 26 שבועות. דנה זכאית להאריך את חופשת הלידה ב – 6 חודשים נוספים (24 לחלק ב – 4).

הארכת חופשת לידה במקרה של לידת יותר מילד אחד בלידה
עובדת שילדה יותר מילד אחד באותה לידה זכאית להאריך את חופשת הלידה ב- 3 שבועות נוספים בעד כל ילד נוסף, החל בילד השני.

דוגמא: שולי (שם בדוי) ילדה תאומים והיא עובדת מעל שנה במקום העבודה, שולי זכאית לחופשת לידה של 26 שבועות + 3 שבועות נוספים. אם שולי הייתה יולדת שלישייה היא הייתה זכאית ל – 6 שבועות נוספים.

הארכת חופשת לידה עקב מצב רפואי
עובדת רשאית להיעדר מעבודתה מתום חופשת הלידה ועד 6 חודשים מאותו יום, אם מצבה הרפואי עקב הלידה מחייב זאת ובכפוף להמצאת אישור רפואי. היעדרות כזו תיחשב כהיעדרות בשל מחלה.

חזרה לעבודה לאחר הלידה
עובדת המעוניינת לחזור לעבודה, מחויבת להודיע על כך למעסיק והמעסיק לא יוכל לדחות את חזרתה לעבודה יותר מ-3 שבועות מהתאריך בו הודיעה כי תחזור, וכל עוד העובדת הייתה בחופשת לידה במשך 14 שבועות.

אסור לפגוע בהיקף משרה ובתנאי העסקה
המעסיק מחויב להחזיר עובדת לאחר חופשת הלידה לעבודה, מבלי לפגוע בהיקף העסקתה או בתנאי השכר כפי שהיו לפני הלידה.

זכויות סוציאליות בחופשת הלידה
היעדרות מהעבודה לרגל חופשת הלידה לא פוגעת בזכויות התלויות בותק – כמו פיצויי פיטורים, דמי מחלה ודמי הבראה.

עובדת זכאית לקבל מהמעסיק הפרשות לקופת גמל (קרן פנסיה, ביטוח לאומי, קרן השתלמות) עבור התקופה בה היא זכאית לדמי לידה מביטוח לאומי, כל עוד היא עומדת ב- 3 התנאים הבאים: עבדה אצל המעסיק במשך כל תקופת ההיריון, עבדה לפחות 6 חודשים לפני תחילת ההיריון ושילמה את התשלומים לקופת הגמל ככל וחלים עליה בתקופה זו.

שעת הנקה
עובדת במשרה מלאה זכאית לעבוד שעה פחות ביום, מתום חופשת הלידה (26 שבועות) עד 4 חודשים מאותו יום, ללא ניכוי בשכר.

עובדת במשרה חלקית אינה זכאית לקבל שעת הנקה, אלא אם קיים הסכם עבודה אישי או הסכם קיבוצי או נוהג במקום העבודה שקובע אחרת.

אסור לפטר בחופשת לידה ו – 60 יום אחריה
החוק קובע כי אסור לפטר עובדת בחופשת הלידה ובמשך 60 ימים לאחר חופשת הלידה וכן מחייב לתת לעובדת תקופת הודעה מוקדמת של 30 יום אשר אינה נכללת בתוך ה – 60 ימים.

המעסיק רשאי להגיש בקשה לקבל היתר לפיטורי העובדת למשרד התעשייה המסחר והתעסוקה אשר יתיר את הפיטורים, רק אם הפיטורים אינם קשורים לחופשת הלידה, ללידה או להיעדרות או אם המעסיק פשט את הרגל או ניתן נגדו צו פירוק אם הוא חברה.

התפטרות לצורך הטיפול בילד
עובדת רשאית להתפטר תוך 9 חודשים מהיום שילדה, על מנת לטפל בילדה ותהיה זכאית לקבל פיצויי פיטורים.

זכות זו קיימת גם לעובדת שקיבלה לאימוץ ילד שטרם מלאו לו 13 שנה ותוך 9 חודשים מיום קבלתו לאימוץ התפטרה על מנת לטפל בו, ובלבד שניתן צו אימוץ.

במידה והמעסיק מונע ממך את הזכויות המפורטות במאמר ו/או זכויות נוספות, אני ממליצה לך בחום להיוועץ בעו"ד הבקיא בתחום.

ניפגש במאמר הבא – זכויות עובדת בשמירת הריון.

__________________________________________________________________________________________

כותבת המאמר: סיון שטינברג – פליישר, עורכת דין ומגשרת לדיני עבודה, הלוחמת למען זכויות נשים בעבודה. טל' ליצירת קשר: 077-4000008 מייל: stainberg.adv@gmail.com
קישור לדף המשרד בפייסבוק
• אין האמור לעיל מהווה תחליף לייעוץ משפטי בדיני עבודה בכל עניין הנוגע לדיני עבודה או לזכויות עובדים. הסתמכות על המידע כאן הינה באחריות הקורא בלבד.

השאר תגובה

האימייל שלך לא יפורסם.

גלול למעלה
דילוג לתוכן